torsdag 23 april 2009

The Producers i Berlin

Blev mycket glad när jag såg att jag hade fått några meddelanden skickade till musikalteater@live.se. Ett utav dessa mail kom ifrån Kristoffer som bifogade en länk samt ett mycket intressant ämne att diskutera.

"http://www.expressen.se/noje/1.1541071/det-varas-for-hitler-i-berlin

Ja, jag undrar hur berlinarna kommer att ta detta, eftersom att de troligtvis redan skäms för vad deras förfäder gjorde mot världen. Kommer den att uppskattas eller inte?"

The Producers: Det våras för Hitler kommer alltså att öppna på Admiralpalatset mitt i Berlin. För nästan 70 år sedan satt Hitler själv och såg en operett på denna teater. Hur kommer folk att ta det?

Jag tycker att det är otroligt viktigt att vi minns förintelsen och gör vad vi kan för att stoppa all rasism och nazism som fortfarande finns! The Producers har spelats i flera länder, inklusive Sverige, till mycket goda recensioner. Frågan om den kommer att anses upprörande i Berlin tycker jag har ett självklart svar. Självklart inte!

The Producers gör narr av Hitler, och i Expressens artikel låter det som att det är det som tyskarna inte kommer att gilla. Tyskland är idag lika nazistiskt som vilket annat land som helst. Man är inte stolta över sin historia, och jag tycker att det är tid för oss att sluta klanka ner på Tyskland. Det är en helt ny generation som fått ärva skammen. Frågan om vad berlinarna kommer att tycka om musikalen som gör narr av deras forna ledare. Jag tror att de kommer skratta och uppskatta den lika mycket som vilket annat land i världen.

Jag hoppas att musikalen kommer att gå bra i Berlin. Jag tycker att det, om något, kan visa att Tyskland har förändrats. Att inte sätta upp den, å andra sidan, hade varit värre! Att inte sätta upp den och låtsas som om förintelsen aldrig hänt! Det finns ett uttryck som säger att om man inte kan skämta om något så kan man inte heller ta det på allvar. Jag tycker att det stämmer väldigt bra i det här fallet.

The Producers öppnar i Göteborg i höst efter ett väldigt lyckat halvår i Stockholm. Kan inte vänta på att få se den i höst!


Vad tycker du? Komentera i bloggen eller skicka ett mail till musikalteater@live.se för att få det publicerat här.

1 kommentar:

  1. Instämmer och blev riktigt sugen på att se den själv! :D

    SvaraRadera