söndag 14 december 2008

The Scarlet Pimpernel



Har varit utan internet i 8 dagar nu. Men det var precis innan, under den underbara tid då man tog internet för givet, som jag upptäckte denna fantastiska musikal. Jag läste på ett forum där någon nämnde filmen Den Röda Nejlikan (baserad på en mycket känd klassiker som jag missat totalt), och jag tyckte att det lät som en film av min smak. Så jag gick ut på TouTube för att söka efter trailern. Jag knappade in "The Scarlet Pimpernel" i sökfältet och tryckte Enter. Som en glad överraskning var det första klipp som kom upp ett uppträdande på the Tony Awards från musikalversionen.


Never hold back your step for a moment

Never doubt that your courage will grow

Hold your head even higher

And into the fire we go


Jag var fast direkt. Into the Fire. Låten påminde min mycket om Do You Hear the People Sing från Les Mis, och det hade varken med musiken eller texten att göra (eller det faktum att de båda utspelar sig under samma tidsperiod), utan i den adrenalinkicken man får av att lyssna på dem. De är båda inspirerande och motiverande låtar som motiverar folket att stå upp och slåss för det de tror på. Det är när jag lyssnar på låtar som dessa som jag känner mig som en av dem, och man fylls med känslan av att man kan klara allt bara man kämpar vidare och inte ger upp!


Jag fick tag i the Original Broadway Cast Recording och jag har suttit vid datorn och lyssnat på denna medans jag spelat Hjärter, Harpan och Kungen (vilket jag precis förstått mig på) i mitt desperata försök att få lite tidsfördriv utan internet. Utifrån Recordingen kan jag säga att detta är en av de bättre musikalerna jag hört på länge. Musiken komposerad av Frank Wildhorn med text av Nan Knighton inehåller intressanta melodier, vackra duetter och låtar man kan lyssna på om och om igen (det är iallafall vad jag har gjort). Musiken är historisk men ändå modern, och det är trevligt att man även kan höra nationaliteterna i musiken.


Douglas Sills, som spelar huvudrollen Percy/The Scarlet Pimpernel, och de övriga i ensambeln gör sina roller riktigt bra. Även om jag bara hört recordingen så kan jag höra deras skådespel i rösterna och kan därigenom se föreställningen framför mig. Att lyssna på en recording innan man ser en musikal är som att läsa en bok innan man ser filmen. Det ger en en egen bild av hur berättelsen spelar ut sig.



When the world is saying not to, by God, you know you've got to march on

1 kommentar:

  1. Frank Wildhorn är en otroligt bra kompositör. Jag har totaldille på hans musikalversion av Jekyll and Hyde. Vilket kanontips! :') The scarlet pimpernel ska jag genast kolla upp!

    SvaraRadera